19 April, 2024
بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی شبکه های اجتماعی

اجاره فضای تبلیغاتی

 

پیشرفت روزافزون دنیای تکنولوژی و حرکت سریع و بی وقفه‌ی مردم به سوی اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، و در راستای آن کاهش چشمگیر تمایل همگانی نسبت به رسانه‌های سنتی باعث شده تا کسب و کارها برای به‌دست آوردن میزان حداکثری توجه و تاثیرگذاری، به بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ روی آورند.
آمار جهانی نشان می‌دهد که در سه سال گذشته پنج درصد به کاربران اینترنت افزوده شده و آماری که از سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی محبوب مثل یوتیوب به دست رسیده، بیان می‌کند که اغلب مردم، زمان خود را در هنگام تبلیغات رسانه‌های آفلاین مثل تلویزیون و رادیو، در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، یا معمولا در خیابان‌ها به ‌جای توجه به بیلبوردها و پوسترهای سطح شهر، در حال دیدن ویدئوهای تبلیغاتی در یوتیوب هستند!
این‌ شواهد و صدها آمار معتبر دیگر، به سادگی نشان می‌دهند که برای توسعه کسب و کار، مخصوصا اگر نوپا باشد، تبلیغات به صورت آفلاین که با هزینه‌های هنگفتی نیز همراه است، به صرفه نبوده و بهتر است تا به تبلیغات آنلاین و دیجیتالی روی آورد؛ یعنی همان دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

در ساده‌ترین تعریف، دیجیتال مارکتینگ مجموعه فعالیت‌هایی است که با هدف تبلیغ محصول یا خدمتی خاص به وسیله‌ی ابزارهای دیجیتالی مثل موبایل، کامیپوتر و … انجام می‌شوند.
بازاریابی آنلاین هم یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ بوده و راهکارهای بسیار گسترده‌ای برای استفاده از آن در جهت توسعه کسب و کار وجود دارد. در این میان، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از مهم‌ترین راهکارهای بازاریابی آنلاین به حساب می‌آید که در این مقاله قصد داریم به شرح این راهکار بپردازیم.


مطلب پیشنهادی: بازاریابی رابطه‌ ای چیست و چه تاثیری در فروش دارد؟


چرا باید برای حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی تلاش کرد؟

امروزه شبکه‌های اجتماعی مثل یوتیوب، پینترست، فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین، توییتر، تلگرام و … باعث بوجود آمدن زمینه‌های مناسبی برای ارائه‌ی محصولات و خدمات مختلف در حیطه‌های گوناگون هستند. اما برای استفاده‌ی بهینه و کارآمد از شبکه‌های اجتماعی، باید اصول مهمی را دانست و رعایت کرد؛ چرا که با وجود رشد بیش از پیش کاربران این شبکه‌ها، روزانه ترفندها و ایده‌های جدید و متنوعی برای جذب و ارتباط با مشتری خلق می‌شوند که اگر یک کسب و کار  از هرکدام آن‌ها عقب بماند، موجب توقف در برابر رقبای خود خواهد شد.
پس برای حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی باید استراتژی و هدف‌گذاری دقیق داشت و برای دست یافتن به این مقصود، باید مرحله به مرحله پیش رفت.
اما قبل از توضیح مراحل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بد نیست مزایای حضور در شبکه‌های اجتماعی را با یکدیگر مرور کنیم.

مزایای حضور در شبکه‌های اجتماعی

اولین و شاید مهم‌ترین مزیت استفاده از این شبکه‌ها، تشخیص مشتری است. در رسانه‌های سنتی و آفلاین، صاحب کسب و کار، سرمایه‎‎‌گذاری برای تبلیغاتش را متمرکز بر عموم مردم می‌کند و امکان این را ندارد که از میان مخاطبانش، مشتریان احتمالی را شناسایی و بیشتر هزینه را به جذب آن‌ها اختصاص دهد؛ این در حالی است که در رسانه‌های آنلاین به راحتی می‌توان مخاطب را آنالیز کرده، در دسته‌بندی مشخصی قرار داد و در شرایط مناسب، با توجه به هدف گذاری‌ها و تحلیل‌های دقیق، او را تبدیل به یک مشتری برای توسعه‌ی کسب و کار خود کرد. به دنبال همین موضوع، مزیت دیگری از حضور در شبکه‌های اجتماعی نمایان می‌شود و آن، ارتباط با مشتری به صورت مستقیم است. مشتریان به راحتی می‌توانند با مدیران مربوطه ارتباط بگیرند و این ارتباط با مشتری تبدیل به موقعیتی مناسب برای جذب و حفظ آن‌ها خواهد شد که اگر به درستی از آن استفاده شود، وظیفه‌ی رشد برندسازی و توسعه‌ی کسب و کار را تا حد زیادی به دوش خود خواهد کشید. به عنوان یک مثال ساده از این مزیت، می‌توان به امکان لایک و ریپلای کردن کامنت‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف اشاره کرد؛ با استفاده از این امکان، کوچک‌ترین واکنش‌ها به خدمات یا محصولات، یک فرصت محسوب می‌شوند و با ارتباط گیری موثر، می‌توان به راحتی به جذب مشتری پرداخت.
مزیت دیگر حضور در شبکه‌های اجتماعی، آنالیز و تحلیل راهکارهای رقبا و شناسایی مشتریان آن‌هاست.
با استفاده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به تحلیل روش‌های کسب و کار رقیب برای ارائه‌ی محصول، افزایش چشمگیر پیدا کرده و این موضوع باعث تلاش بیشتر برای عقب نماندن از رقبا، یافتن راهکارهای جدید و به‌دنبال آن رشد و توسعه کسب و کار خواهد شد.

راهکارهای حضور موثر در شبکه‌های اجتماعی

گام نخست(هدف‌گذاری):

حضور در هرکدام از شبکه‌های اجتماعی، متناسب با امکانات و کاربران آن، مستلزم چیدمان استراتژی متفاوتی برای تولیدمحتوا و تبلیغات در آن محیط است.
به‌عنوان مثالی ساده، برای تبدیل شدن به یک کاربر فعال در توییتر، نوع فضا و کاربران توییتر ایجاب می‌کنند که در شبانه‌روز محتوای زیادی برای توییت کردن داشته باشید؛ اما همین تعداد محتوا در فضای اینستاگرام، برای کاربران خسته کننده خواهد بود و به‌جای جذب مشتری، ازبین رفتن مخاطبان را منجر می‌شود.
پس باید در ابتدا بدانیم که مشتریان ما در کدام یک از شبکه‌های اجتماعی حضور بیشتری دارند یا آن‌که متوجه شویم به ترتیب کدام شبکه‌ی اجتماعی، مشتریان مورد نظر ما را در خود جای داده است و می‌تواند محل بهتری برای عرضه‌ی محصول و خدمت ما باشد. با توجه به این تحلیل، می‌توان برای حضور در شبکه‌های اجتماعی، اولویت بندی مناسبی انجام داد و بر اساس همان اولویت‌ها، میزان تمرکز بر هر بخش را افزایش یا کاهش داد.
اگر بخواهیم برای این مرحله که گام اول حضور در شبکه‌های اجتماعی است عنوانی انتخاب کنیم، هدف گذاری یا تشخیص هدف، بهترین گزینه است؛ چرا که در این مرحله، صاحب کسب و کار، هدف خود را از حضور در هر شبکه‎ی اجتماعی یا هر بخش از اینترنت مشخص می‌کند و به تحلیل این موضوع می‌پردازد که تا چه حد و در چه مدت زمانی، با ابزار موجود قادر است به هدف خود دست یابد.

گام دوم(ایجاد پروفایل):

گام دوم، ایجاد پروفایل مناسب و کارآمد در شبکه‌های مختلف است. هر شبکه‌ی اجتماعی متناسب با اهدافی که دنبال می‌کند، امکانات و ابزار خاصی برای کاربرانش در نظر می‌گیرد که پس از حضور در آن‌ها باید از تک تک ابزار موجود خبردار شده و از چگونگی استفاده‌ی درست و بهینه از آن‌ها آگاه شد. بسیاری از شبکه‌های اجتماعی امکان مشخص کردن نوع پروفایل و چیستی کسب و کار را به کاربر می‌دهند؛ مثلا در اینستاگرام با تغییر کاربری پروفایل به business account می‌توان به ابزار تحلیل و آنالیز پست‌ها و مخاطبان پیج دست یافت.
پس در این مرحله باید پروفایل خود را متناسب با محیط شبکه‌ی اجتماعی موردنظر، امکانات و ابزار موجود پر کرده و اطلاعاتی جامع از خود و کسب و کارتان ارائه دهید. پروفایل شما، معرف شماست و کاربری که به صفحه‌ی شما سر می‌زند، زمان زیادی را برای دانستن نوع کسب و کار شما صرف نخواهد کرد؛ اما اگر با تولید محتوای با کیفیت برای معرفی خودتان، بتوانید کاربر را چند ثانیه بیشتر به خواندن توضیحات موجود در پروفایلتان مشغول کنید، احتمال جذب و تبدیل شدن او به مشتری را تا حد زیادی بالا خواهید برد.


مطلب پیشنهادی: هوش بازار و کاربرد آن در بازاریابی


گام سوم(برنامه‌ریزی برای محتوا):

پس از این مرحله و ایجاد پروفایل مناسب و بهینه، نوبت به برنامه‌ریزی دقیق برای تولید محتوای مطلوب است.
در مرحله‌ی اول، بحث پیرامون برنامه‌ریزی برای اولویت بندی شبکه‌های اجتماعی مطرح بود و این‌که در هرکدام از آن‌ها با چه استراتژی‌ای می‌توان به جذب مشتری پرداخت. اما در این مرحله، باید دقیق‌تر و جزیی‌تر به برنامه‌ریزی برای محتوا پرداخت.
در این گام، یکی از مزیت‌های استفاده از شبکه‌های اجتماعی، شدیدا مورد استفاده قرار می‌گیرد و آن‌ هم بررسی صفحات رقیب و یا صفحات موفق در همان شبکه‌ی اجتماعی است. با آنالیز و تحلیل موفق‌ترین شبکه‌های اجتماعی و روند رشد و بررسی راهکارهای آن‌ها، می‌توان ایده‌های جدیدتر و متناسب با کسب و کار را طراحی کرده و از آن استفاده کرد.
در این مرحله هم‌چنین بررسی دقیق مخاطبان، ارزش بالاتری پیدا کرده و باید دید که برای مخاطب موجود و جذب کاربران جدید، چه نوع محتوایی لازم است و تحلیل کرد که چگونه با محتوای باکیفیت و مطلوب برای کاربران، باید باعث جذب مشتری شد.
هم‌زمان با بررسی‌های مرتبط با مخاطب، باید محاسبات دقیقی پیرامون نیروی تولید محتوا و ظرفیت‌های موجود هم داشت. شاید بهترین نوع تولید محتوا، آن چیزی باشد که پتانسیل یک کسب و کار یا نیروی موجود، کشش انجام آن را ندارند و در این صورت، انتخاب بهترین روش تولید محتوا، به جای رشد، باعث استهلاک نیروی موجود و عقب ماندن آن خواهد شد.
پس تناسب روش‌های انتخاب شده با ظرفیت‌های موجود، موضوع بسیار مهمی در این گام محسوب می‌شود که مستلزم توجه برنامه‌ریزان محتوا است.

گام آخر(تولید محتوا و محتواگذاری):

و آخرین گام، شروع تولید محتوا بر اساس استراتژی‌های موجود است.
برای تولید محتوا و شروع محتواگذاری، اولین قدم معرفی به زبان ساده است. بعد از آن‌که کاربر را با محتوای مناسب و جذاب در پروفایل خود، وادار به ماندن در صفحه‌تان کردید، باید کسب و کارتان را در پست‌های صفحه به گونه‌ای توضیح دهید که هر قشر از کاربران همان شبکه‌ی اجتماعی را به خود جذب کند و باعث شود تا صفحه‌ی شما را دنبال کنند. مخصوصا اگر در حیطه‌ی جدیدی فعالیت می‌کنید و ممکن است که بسیاری از کاربران، با نوع فعالیت شما آشنا نباشند و به دلیل سردرگمی و نامعلوم بودن آن، صفحه را ترک کنند. این در حالی است که اگر حیطه‌ی فعالیت خود را به درستی به همان کاربر بشناسانید، می‌توانید او را تبدیل به یکی از بهترین مشتریان خود کنید.
پس از آن‌که کاربر با شناخت شما، صفحه‌ی شما را دنبال کرد، باید تلاش کرده تا او را مخاطب خود نگه دارید و در موقعیت مناسب، او را به مشتری تبدیل کنید. برای این کار باید در مسیر ایجاد ارتباط صمیمی با کاربران تلاش کنید. به این منظور می‌توانید در برخی از پست‌ها، روزمره‌ی کارتان را به نمایش بگذارید. اینستاگرام برای استفاده از این راهکار، بهترین گزینه است. با کمک استوری‌ها‌ و هایلایت آن‌ها، به‌عنوان مثال می‌توانید اتفاقاتی که در طول روز در محل کارتان می‌افتد را به نمایش گذاشته و با این روش، بین خودتان و کاربر باعث ایجاد حس صمیمیت شوید یا با برگزاری نظرسنجی‌ و مسابقه به صورت دوره‌ای، مخاطب را وادار کنید تا با شما ارتباط مستقیم برقرار کرده و از این فرصت‌ها به بهترین نحو بهره بگیرید.

راهکارهایی برای تبلیغ رایگان:

برای این کار می‌توانید از اطرافیان خود درخواست کنید تا در صفحات خودشان از صفحه‌ی شما حمایت کنند و یا اگر محصول و خدمتی که ارائه می‌دهید، به‌طور فیزیکی در محل خاصی عرضه می‌شود، می‌توانید با نصب آگهی یا درج آدرس صفحاتتان در کارت فیزیکی‌ای که به مشتریان تحویل داده می‌شود، از آن‌ها بخواهید تا با دنبال کردن صفحه‌ی شما و خرید آنلاین، از تخفیف بهره‌مند شده یا خدمات بیشتری را در اختیار داشته باشند.

اشتراک‌گذاری

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *