19 April, 2024
تصویر باغ دولت آباد یزد

مکان های دیدنی یزد (قسمت اول)

اجاره فضای تبلیغاتی

 

یزد یکی از کلان‌شهرهای ایران و مرکز استان و یزد و قطب پزشکی در مرکز ایران است. یزد ۶۵۶،۴۷۴ نفر جمعیت دارد و ۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. شهر یزد از نظر جمعیت دوازدهمین شهر پرجمعیت ایران و از نظر مساحت هفتمین شهر بزرگ ایران است. جمعیت شناور یزد در سال حدود ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر است. یزد در شاه‌راه اصلی ایران، یعنی از تهران تا بندرعباس قرار دارد. یزد اولین شهر جهانی ایران است و از تاریخی‌ترین شهر‌های ایران است. یزد جزو شهر‌های کم‌تراکم در هر کیلومترمربع ایران است. یزد شهری با رشد جمعیت بالا است. یزد شهر مهاجر پذیری و در این مورد رتبه دوم را در ایران به خود اختصاص داده است. یزد بین رشته‌های شیرکوه در دشتی گسترده به نام دشت یزد-اردکان قرار گرفته ‌است.

حال که کمی‌ با جغرافیای شهر یزد آشنا شدید، بلاگ میز شما را برای معرفی چند بخش از جاهای دیدنی این شهر دعوت می‌کند. 

1- دخمه

تصویر دخمه زرتشتیان یزد

از مکان‌های شگفت‌انگیز زرتشتی یزد گورستان زرتشتیان است که به دخمه معروف است و فاصله‌ کمی ‌از شهر دارد. برآمده از کویر باوقار، بنای گنبدی را با دو برج در کناره‌اش، هم‌راستای تپه‌های کویری می‌بینید. تا همین ۶۰ سال پیش بنابر سنت آیین زرتشت، اجساد مردگان در این بنا قرار می‌گرفت تا خوراک کرکس‌ها باشد و به‌ تمامی‌ طبیعت بازگردد! این بنای متروک در میان تپه‌ها که حال ‌و هوایی وهم‌آور خلق می‌کند، برای برخی از گردشگران خارجی یادآور خانه‌های مجموعه‌ فیلم‌های جنگ‌ ستارگان است.

2- چک چک

تصویر روستای چک چک یزد

در فاصله‌ی ۷۰ کیلومتری یزد، درون کویر، مهم‌ترین عبادتگاه زرتشتیان قرار دارد. بنابر روایت‌ها نیک‌بانو، دختر یزدگرد سوم، در حال گریز از سپاه اعراب، در این مکان به خداوند پناه می‌برد و سپس تخته‌سنگی باز می‌شود و او را پنهان می‌کند! از آن پس قطره‌های آب از تخته‌سنگ چکه می‌کنند. از این‌ رو عنوان «چک چک» به این مکان داده شده است. می‌گویند این قطره‌های آب اشک‌های کوه است که به یاد شاهدخت نیک‌بانو می‌ریزد!

3- باغ دولت‌آباد

تصویر باغ دولت آباد یزد

باغ دولت‌آباد با فواره‌های متعدد، درختان سرو و انارش، آرامش و سکوت باغ‌ ایرانی را برایتان به‌ ارمغان می‌آورد. این اقامتگاه قرن هجدهمی ‌که یکی از جاهای دیدنی یزد است، سرشار از سایه‌ و نور و عمارت‌های زیباست و تمام سال از آن بازدید می‌کنند. بادگیر مرکزی باغ به بلندی ۳۳ متر و ردیف پنجره‌های شیشه‌رنگی که یادآور استوانه‌های زیبا بین هستند، فضایی هنرمندانه‌ی بی‌همتا خلق می‌کنند که مانند آن را به این زودی‌ها پیدا نمی‌کنید.


مطلب پیشنهادی: بهترین راهنمای گردشگری در سفر


4- قلعه‌ی سریزد

تصویر قلعه سریزد

به فاصله‌ی ۴۵ دقیقه از شهر یزد در روستای سریزد بازمانده‌ی قلعه‌ای قرار دارد که یک جاذبه‌ی گردشگری دیگر است و از جاهای دیدنی شهر یزد به شمار می‌رود. این بنای دفاعی دوره‌ی ساسانیان با دیوار دولایه که در بعضی بخش‌ها ۳ طبقه دارد، به‌شکل عجیبی محفوظ مانده است. قلعه در دوره‌ی صفویه توسعه پیدا کرده اما بخش‌هایی از آن فرو ریخته است. پس از یکی ‌دو ساعت گشت ‌و گذار در قلعه برای‌ شما روشن می‌شود که چرا شهر یزد از نظر تاریخی بی‌رقیب است.

5- آتشکده ورهرام

تصویر آتشکده یزد

آتشکده ورهرام شعله‌ای ۱۵۰۰ ساله را در قلب خود نگهبانی می‌کند. این آتشکده از جاهای دیدنی شهر یزد است که ورود به آن آداب خاص خود را دارد. زنان و مردان باید در نهایت پاکیزگی و با کلاه و شال سفید در آتشکده ورهرام حاضر شوند. در معماری بنا از جزئیات معماری و فرهنگ زرتشتی الهام گرفته شده است. نقش فروهر بزرگی که در ورودی آتشکده ورهرام نصب شده است، با انعکاس در آب حوض مقابل، شکوهی خاص به این محیط بخشیده است.


مطلب پیشنهادی: راهنمای توسعه کسب و کارهای محلی


6- بازار مسگرها

تصویر بازار مسگری یزد

بازار مسگرها از جاهای دیدنی یزد است که پیش از هر چیز سر و صدایش به استقبال ما می‌آید. این بازار که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است میراث تیموریان برای شهر یزد بوده و با ۶۰۰ سال قدمت هنوز به قوت خود باقی است. بازار مسگرها مرکز تولید و فروش یکی از محبوب‌ترین سوغات‌های یزد است. سرخی چشم‌نواز مس‌ و حرکت سریع دست استادکاران که به هنرنمایی می‌پردازند ما را مجذوب می‌کند.

7- موزه آیینه و روشنایی یزد

تصویر موزه آیینه و روشنایی یزد

موزه آیینه و روشنایی یزد یکی از لطیف‌ترین جاهای دیدنی یزد است که به تاریخ نور و روشنایی در ایران می‌پردازد. موزه آیینه و روشنایی تنها مرکز تخصصی در ایران است که به این موضوع پرداخته و در خانه صراف‌زاده قرار دارد. در موزه آیینه و روشنایی یزد می‌توانید انواع پیه‌سوز، شمع‌سوز، نفت‌سوز و اشیای برقی را ببینید. اشیایی از جنس سفال، شیشه، برنج، مس و برنز که راویان تاریخ چند صدساله‌ روشنایی هستند.


مطلب پیشنهادی: ثبت کسب و کار در سامانه میز


8- بازار و حمام خان

تصویر یازار و حمام خان یزد

یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی ‌که در شهرهای تاریخی و سنتی می‌توان دید، حمام‌های قدیمی‌ هستند که امروزه با کاربری‌های متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

حمام خان از جمله جاهای دیدنی یزد است که در مجموعه بازار خان وجود دارد و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران و مسافران یزد به شمار می‌رود. قدمت حمام به دوره ناصرالدین شاه باز می‌گردد و علت نام‌گذاری حمام به نام «خان»، به دلیل استفاده اعیان و اشراف بوده‌ است. این حمام قدیمی، امروزه به عنوان رستورانی بزرگ و جذاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. فضای سنتی حمام و معماری آن خیره کننده و یادآور شکوه معماری سنتی ایرانی است.

امیدواریم که از مقاله میز لذت کافی و وافی را برده باشید. در مقاله‌های آینده ما به معرفی رستوران‌های این شهر تاریخی و زیبا خواهیم پرداخت. بنابراین منتظر مقاله میز باشید.

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *