16 April, 2024
دایرکتوری کسب و کار

دایرکتوری کسب و کار

اجاره فضای تبلیغاتی

 

امروزه اغلب مردم بیشتر زمان خود را در تلفن‌های همراه سپری می‌کنند که درصد آن‌ها به لطف دستگاه‌های اندرویدی و آی‌اواس، روزبه‌روز درحال افزایش است. مصرف‌کنندگان هر زمان نیازمند کالا یا خدماتی باشند به راحتی و با یک جستجوی ساده آن را در اینترنت پیدا می‌کنند. کسب و کارهای محلی با حضور خود در رسانه‌های دیجیتال، نه تنها می‌توانند مشاهده‌ی آنلاین خود را افزایش دهند، بلکه می‌توانند مشتریان بیشتری را به محل کسب و کار خود جذب کنند. در این میان شاید واژه‌ی Business Directory یا دایرکتوری کسب و کار به چشمشان خورده باشد، اما با مفهوم دقیق این واژه آشنا نباشند.

اما دایرکتوری کسب و کار چیست؟

دایرکتوری کسب و کار، لیستی از کسب و کارها را به همراه اطلاعات اصلی و اولیه آن‌ها نمایش می‌دهد. این دایرکتوری‌ها به دو صورت آنلاین و آفلاین هستند.
دایرکتوری کسب وکار آنلاین، لیست‌های جامعی هستند تا کاربران بتوانند اطلاعات مربوط به هر کسب و کار نظیر تصاویر، فیلم، محتوای تخصصی، آدرس سایت، آدرس مکان، ساعات کاری، برنامه تعطیلات، اطلاعات تماس و … را پیدا کنند.
صاحبین کسب و کار می‌توانند از دایرکتوری‌های آنلاین در قالب وبسایت یا اپلیکیشن استفاده کنند. دایرکتوری‌های آنلاین می‌توانند باعث بازدهی بالاتر وبسایت، افزایش مشاهده آنلاین و جذب بیشتر مشتری شوند.
در ادامه، مزایای دایرکتوری‌های آنلاین کسب و کار را بررسی می‌کنیم :

1- بهبود بخشیدن به حضور آنلاین (Online Presence)

شاید اگر نام کسب و کارتان را در اینترنت جستجو کنید، آن را در دایرکتوری‌های مختلف ببینید، بدون آنکه خودتان آن را ثبت کرده باشید. دلیل این مسئله این است که بسیاری از دایرکتوری‌های کسب و کار، اطلاعات را از مراجع تخصصی مربوط به کسب و کار به‌دست می‌آورند. از طرف دیگر ممکن است این اطلاعات به درستی وارد نشده و یا نیازمند به‌روزرسانی باشند. شما با چک کردن این اطلاعات در دایرکتوری‌های مختلف، می‌توانید از صحت و درستی اطلاعات ثبت شده کسب و کارتان اطمینان حاصل کنید.

2- بیشتر شناخته شوید

این روزها دایرکتوری‌های آنلاین از اولین مکان‌هایی هستند که خریداران قبل از خرید به آن مراجعه می‌کنند. بسیاری از مردم برای جستجوی یک کسب و کاردر فضای اینترنت از نام تجاری استفاده نمی‌کنند و فقط نوع فعالیت را جستجو می‌کنند. با وارد کردن اطلاعات دقیق در فهرست کسب و کار خود، دایرکتوری کسب و کار شما را به افرادی که به دنبال خدماتی هم‌راستا با فعالیت شما می‌گردند، متصل خواهد کرد (حتی اگر به طور واضح نام کسب و کار شما را جستجو نکنند). از این رو حضور فعال شما در دایرکتوری آنلاین باعث بهتر دیده شدن شما توسط خریداران احتمالی می گردد.

3- تقویت اعتبار برند (Brand Improvement)

اینترنت باعث بهتر دیده شدن کسب و کارهای محلی می‌شود. از این رو دایرکتوری‌های آنلاین به شدت مفید هستند، چرا که اغلب کاربران به آن به عنوان یک منبع قابل اعتماد برای یافتن کسب و کار نگاه می‌کنند. برخی از کسب و کارها از ثبت شدن نظر منفی درباره‌ی کسب و کارشان هراس دارند و این موضوع باعث می‌شود که کسب و کار خود را در دایرکتوری‌ها ثبت نکنند. اما ثبت کسب و کار شما در این دایرکتوری‌ها، اعتبارتان را تقویت می‌کند، زیرا نشان می‌دهد که شما یک شرکت خوب و سالم هستید که چیزی برای پنهان کردن ندارد.

4- بهبود بخشیدن نتایج سئو (SEO)

سئو برگرفته از عبارات Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی موتورهای جستجو است. به این معنی که هرچقدر محتوای وب شما کیفیت مطلوب‌تری داشته باشد و توسط کاربران قابل اعتماد شناخته شود، در نتایج موتورهای جستجو در رتبه‌های بالاتری قرار می‌گیرد. یک کسب و کار با تکمیل اطلاعات فعلی به همراه آدرس سایت در دایرکتوری‌های آنلاین، این فرصت را دارد تا بهترین جایگاه را به‌واسطه Back link ها در نتایج جستجو داشته باشد.

5- نمایش در موتور جستجوی گوگل

این امکان وجود دارد که در اولین صفحه‌ی گوگل از طریق روش‌های سئو قرار بگیرید، اما ممکن است چند ماه طول بکشد تا بتوانید این جایگاه را به‌دست آورید. از طرف دیگر سایت‌های دایرکتوری کسب و کار آنلاین به دلیل وجود بازدید کننده زیاد و ترافیک بیشتر، برای موتورهای جستجو قابل اعتمادتر هستند. برای گوگل هم این ویژگی مهم است و به همین دلیل در اولین صفحه نتایج، دایرکتوری‌ها لیست می‌شوند. اگر در دایرکتوری آنلاین کسب و کار فهرست شده‌اید، فرصتی برای شما فراهم شده تا با بهره‌گیری از سئو، جایگاهتان در صفحه اول گوگل باشد.

6- افزایش آگاهی تجاری (Brand Awareness)

هنگامی که کاربر جستجویی را در یک دایرکتوری تجاری آنلاین انجام می‌دهد، یک لیست از نتایج مربوطه همراه با یک عکس از هر نتیجه نمایش داده می‌شود، به طوری که می‌توانید تصمیم بگیرید که بر روی کدام یک کلیک کنید. این بدان معنی است که حتی اگر یک کاربر بر روی لیست شما کلیک نکند، هنوز هم کسب و کار شما را می‌بیند. هر رویکردی که شخصی با کسب و کار شما ایجاد کند، آگاهی و آشنایی او را با برند شما افزایش داده و باعث تقویت کسب و کار شما می‌شود.
ثبت کسب و کارتان در چندین دایرکتوری باعث افزایش اعتماد مشتری به شما می‌شود. جزئیات اطلاعات کسب و کارتان باید در تمام دایرکتوری‌ها هماهنگ باشد، چرا که تنوع در جزئیات سبب سردرگمی مخاطب می‌شود. همچنین اطلاعات اشتباه کسب و کار، موجب سلب اعتماد مشتریان نسبت به برند شما می‌گردد.
حال که با مفهوم دایرکتوری کسب و کار و مزایای آن آشنا شدیم، با هم به مطالعه چند نمونه داخلی و خارجی آن می‌پردازیم:

نمونه های خارجی

 

– گوگل مای بیزینس (Google My Business)

Google my business
گوگل مای بیزینس، نام خدمتی است که گوگل برای توسعه سرویس‌دهی به کسب‌و‌کار ها ارائه داده است. در اصل گوگل در این اقدام یک رابطه سه جانبۀ برد-برد-برد را بین صاحبان تجارت، مشتریان و خودش ایجاد کرده است. در این سرویس صاحبان کسب‌و‌کار می‌توانند با تکمیل اطلاعات خود مانند آدرس روی نقشه، اطلاعات تماس، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و … با مشتریان در ارتباط باشند و اطلاعات درست را در اختیار آنها قرار دهند.
همچنین صاحبان کسب‌و‌کارها، برندها و هنرمندان امکان مشاهده آمار و اطلاعاتی از مخاطبین را خواهند داشت. این اطلاعات به شرکت‌ها کمک می‌کند تا رفتار مشتریان را در قبال کسب و کار خود در شبکه‌های اجتماعی مورد بررسی قرار داده و برای آینده برنامه‌ریزی کنند.
گوگل با کمک سرویس‌های دیگر خود مانند گوگل آنالیتیکس و گوگل مپس تجربه کاملی از مدیریت کسب و کار، ارتباط با مشتری و تحلیل آمارها به کسب و کار ارائه می‌کند. متأسفانه به دلیل تحریم‌ها این سرویس برای کسب و کارهای ایرانی قابل استفاده نمی‌باشد.
آدرس سایت: www.google.com/business

– لینکداین (Linkedin)

لینکداین
لینکداین، در واقع یک شبکه اجتماعی حرفه‌ای است که اساساً برای بهبود کسب و کارهای مختلف و آشنا کردن دیگران با آنها طراحی شده است. با این حال، استفاده از لینکداین تنها به این موضوع محدود نمی‌شود و کاربران این شبکه اجتماعی می‌توانند از طریق آن، با افراد دیگری که در حوزه کاری‌شان فعالیت می‌کنند، آشنا شوند و با آنها ارتباط برقرار کنند. همچنین می‌توان از این سیستم برای پیدا کردن کار یا استخدام افراد نیز استفاده کرد.
حضور در لینکداین به کسب و کارها وجهه علمی‌تر و حرفه‌ای‌تری می‌بخشد و حضور طولانی مدت در این شبکه و ثبت پرسنل برای کسب و کار، ایجاد اعتبار می‌کند.
آدرس سایت: www.linkedin.com

– یلپ (Yelp)

یلپ
یلپ، پلتفرمی در قالب سایت و اپلیکیشن است که کاربران می‌توانند کسب و کارهای محلی را در آن منتشر کنند. این سرویس، بانک اطلاعاتی عظیمی شامل آدرس رستوران‌ها و مراکز خرید و حتی میزان محبوبیت آن‌ها را در اختیار دارد. تأکید یلپ روی ثبت نظر روی کسب و کارهاست تا به کمک آن امکان مقایسه کسب و کارها را برای کاربر ایجاد کند.
آدرس سایت: www.yelp.com

– فوراسکوئر (Foursquare)

فوراسکوئر
فوراسکوئر، شبکه اجتماعی مبتنی بر موقعیت مکانی است که مکان‌های عمومی، ادارات، شرکت‌ها، رستوران‌ها با استفاده از جی‌پی‌اس در آن ثبت شده است و به دوستان شما این امکان را می‌دهد که از موقعیت مکانی شما آگاه شوند و شما بدانید که آن‌ها کجا هستند .این برنامه برای جمع‌کردن امتیازات، قیمت‌ها، نظرات بقیه کاربران درباره مکان‌ها و کسب و کارها استفاده می‌شود.
آدرس سایت: www.foursquare.com

نمونه های داخلی

 

– میز (Miz)

اپلیکیشن میز
میز، با شعار لذت یک زندگی هوشمند، یکی از نمونه‌های دایرکتوری کسب و کار ایرانی است که صاحبین کسب و کار می‌توانند به صورت رایگان اطلاعات خود را در آن ثبت کنند. همچنین به دلیل قابلیت سه زبانه بودن آن (فارسی، عربی و انگلیسی) می‌توانند با کاربران غیر ایرانی (گردشگران خارجی) ارتباط برقرار کنند.
صاحبین کسب و کار، می‌توانند به وسیله این دایرکتوری با مشتریان خود به صورت مستقیم از طریق پیام درون‌برنامه‌ای در ارتباط باشند، از آنها امتیاز بگیرند یا دیدگاه کاربران راجع به کسب و کار خودرا بخوانند، اطلاعات کسب و کار خود از قبیل آدرس، آدرس سایت، عکس، ایمیل، شماره تلفن و … را در آن ثبت و یا به‌روزرسانی کنند و از آن جایی که «میز» تمام نقاط شهری و کشوری را پوشش می‌دهد، می‌توانند کسب و کارهای هم‌صنف خود را در نقاط مختلف ببینند و با آنها در ارتباط باشند.
در نهایت از طراحی مجزای اپلیکیشن برای کسب و کار خود بی‌نیاز شوند.
آدرس سایت: www.onmiz.com

– دانرو (Dunro)

دانرو
دانرو یک راهنمای شهری است که به کاربر کمک می‌کند تا تمام اطلاعات تماس و آدرس اماکن عمومی و خصوصی شهر را پیدا کند. دانرو یک اپلیکیشن کاربرمحور است. به این معنا که کاربران می‌توانند برای یک مکان حاضری بزنند، دیدگاهی بنویسند، امتیازی ثبت، عکسی را اضافه و یا اطلاعات یک مکان را ویرایش کنند. همچنین یک مکان را به علاقه‌مندی‌های خود اضافه کرده و یا آن را با دیگران به اشتراک بگذارند.
آدرس سایت: www.dunro.com

–  پونز (Poonez)

پونز
در این دایرکتوری شما می‌توانید مکان‌های مورد نیازتان را پیدا کرده و فاصله‌ی خود تا هر مکان را بدانید، به مکان مورد نظرتان امتیاز بدهید، دیدگاهتان را بنویسید و یا عکسی از آن مکان را به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید مسیریابی به صورت پیاده یا با ماشین را بر روی نقشه ببینید و اطلاعات آدرس و تماس مکان مورد نظرتان را پیدا کنید.
آدرس سایت: www.poonez.ir

کارشناس دیجیتال مارکتینگ هستم و در حوزه استارتاپ‌های آی‌تی فعالیت می‌کنم. شروع کاری من با تولید محتوا در زمینه گردشگری و برندینگ شروع شد و تصمیم گرفتم یه پیشرفتی تو زندگی خودم ایجاد کنم این شد که در سال 1397 به عنوان مدیر دیجیتال مارکتینگ در هلدینگ دانش بنیان آریانا فعالیت حرفه‌ای خودم رو شروع کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *